
Inspireren met je merk én koers houden
Visuele identiteit is vaak het startpunt van ons gesprek. Ik ben echter vooral benieuwd naar de doelstellingen van je organisatie. Op wat voor manier komt je missie tot uiting in je merk? Hoe zie je kernwaarden terug in het dagelijks handelen en in je communicatie? Ik help je graag om dit in lijn te brengen en aan te scherpen.
1. Merkstrategie
Visie, missie, kernwaarden en positionering. Hét fundament dat richting geeft aan waar je met je merk naar toe wilt en waar je je bevindt in het speelveld.
De meeste organisaties hebben dit bij onze kennismaking al op orde. Maar het kan zinvol zijn om ze samen nog eens na te lopen: is er een helder houvast om al je marketingdoelen, communicatie uitingen en nieuwe ideeën aan te toetsen?
Is dit houvast er nog niet, dan werken we samen (al dan niet met het kernteam) naar een haarscherpe merkstrategie toe. In onze sessies halen we interne waarden en merkdoelen naar boven en kijken we naar jouw unieke positie in de markt. Hierbij gebruik ik prikkelende visuele voorbeelden en ideeën, die direct enthousiasme, betrokkenheid en nieuwe inzichten opleveren.
Je ervaart in een vroeg stadium wat dit betekent voor jouw organisatie en hoe jouw merk zich verhoudt tot competitors in de markt. Abstracte marketingtaal komt zo tot leven, wat je helpt om tot de beste keuze voor jouw merk te komen.
Ik help je bij:
Merkstrategie trajecten
Merkenportfolio structureren
Strategische sessies
Sparring partner creative direction
Merkconcept(en) ontwikkelen
Merknaam en/of -slogan
Tone of voice
Hoe maak je de vertaling van merkstrategie naar een visuele stijl? Bij de kernwaarde ‘vertrouwd’ past immers een andere uitstraling dan bij ‘uitdagend’. En ben je stil of luid in je communicatiemiddelen?
Samen ontwikkelen we een stijlstrategie die je voor elke vormgevingsvraag als tool kunt inzetten. Zo brengen we eenheid aan in de uitstraling van de verschillende middelen. Ruis en tegengestelde signalen komen snel aan het licht. Gebruiken we het juiste lettertype en kleurenpalet? Past onze fotografiestijl echt bij ons merk? En hoe zit het met de tone of voice in onze communicatie? Welke trends passen bij ons merk en welke kunnen we voorbij laten gaan? Eenheid zorgt voor een herkenbare signatuur die jouw merk verder versterkt.
Meerdere (creatieve) teams kunnen nu tegelijk aan verschillende projecten werken, zonder dat de onderlinge samenhang verloren gaat. Iedereen “spreekt” immers dezelfde visuele merktaal. Ook geeft het een duidelijke richting bij het schrijven van briefings voor creatieve bureaus.
2. Stijlstrategie
Ik help je bij:
Stijlpositonering ontwikkelen
Stijlworkshop: herkennen van verschillende stijlen en juiste stijl voor jouw merk kiezen
360 graden stijlscan op alle middelen
3. Art Direction
Ik ben een creatieve out-of-the-box-denker met een passie voor beeld. Daarom help ik je graag met de visuele doorvertaling van strategie naar branding.
Aan elk goed beeld, logo of campagne gaat een goed concept vooraf. Een concept dat recht doet aan de merkdoelen en kernwaarden, maar dat ook verrassend en inspirerend is. Daarna volgen de keuzes in de uitvoering. Met kleur, lettertypes en beeldgebruik, creëer ik een inspirerende look en feel die je merk en merkboodschap op z’n best naar voren laat komen.
Bij fotoshoots is het mijn rol om de essentie in beeld te vangen en te zorgen dat de merkwaarden vertegenwoordigd zijn. Daarnaast draag ik zorg voor een fijne en inspirerende werksfeer binnen het team, waarin iedereen maximaal tot zijn recht komt.
In iedere fase van het proces hou ik de grote lijnen in de gaten, maar ben ik ook scherp op details. Om met Charles Eames te spreken:“The details are not the details. They make the design”.
Ik help je bij:
Conceptontwikkeling
Fotografie op merk-, collectie-, productniveau
Campagnes ontwikkelen
Visuele identiteit ontwikkelen
Verpakkingsontwerp
Boek- en magazineontwerp
Illustratie